ZANIMLJIVO

[Digital Comics]





Iz "Pedeset godina Princa Valianta", Esada Jakupovića.


"Taj razmetljivi, ponosni princ iz Tule je čovjek kakav bih ja volio da sam bio". Ove riječi pripadaju jednom od najvećih strip crtača svih vremena - Haroldu Fosteru, a odnose se na jednog od najpoznatijih junaka 'devete umjetnosti', Princa Valianta.



Harold Foster, autoportret
ijekom 30-ih i 40-ih godina, na zadovoljstvo i radost svih mladih i većine starijih, nastao je realistički pustolovni strip. Sve je započelo 7. siječnja 1929. rođenjem 'Tarzana', kada je United Features Syndicate angažirao mladog ilustratora Harolda Fostera da nacrta 74 probna nastavka prema romanu Edgara Ricea Burroughsa. Ali tek 1937. godine kada je Foster stvorio 'Princa Valianta', sagu o vitezovima okrulog stola, pustolovni strip je uistinu osvojio publiku'.

- Bennett Davis, američki teoretičar

7. siječnja 1929. godine, slučajno ili ne, započela su dva nova serijala:'Buck Rogers' i 'Tarzan', dva epohalna lika pustolovnog stripa. 'Buck Rogers' je bio čovjekov san o budućnosti, o rješenjima socijalnih boljki i nepravdi, san o bjekstvu na druge planete, svijetu 25. stoljeća, a 'Tarzan' je, s druge strane, odražavao nostalgičnu čežnju za jednostavnijim vremenima, gdje se čovjek morao ukoštac uhvatiti sa svojom životnom sredinom i naučiti kako da upravlja svojom sudbinom.


"Tarzan" Harolda Fostera
Punih šest godina Foster je radio nedjeljne epizode 'Tarzana' (Rex Maxon radio je dnevne nastavke prvih 25 tjedana izlaska ovog stripa), uživajući stvarnu slobodu u kreiranju i osmišljavanju ovog popularnog junaka. Njegov 'Tarzan' je u izvjesnoj mjeri odražavao i samu osobnost svoga autora - bio je inteligentniji, snažniji i brži od Maxonovog, a osim toga, pored majmunskog, govorio je engleski, francuski, njemački, svahili i arapski jezik.

Bile su to, inače, zlatne godine pustolovnog stripa. U međuvremenu su se (poslije 'Tarzana' i 'Bucka Rogersa') pojavili i 'Flash Gordon' (Alexandra Raymonda), 'Brick Bradford', 'Phantom', 'Mandrake', 'Tim Taylor', 'Secret Agent X-9', 'Jungle Jim' ... I bilo je to vrijeme, kao što će se pokazati, da na pozornicu stupi jedan novi junak stripa. 'Tarzana' su svi smatrali remek-djelom grafičke umjetnosti, ali Foster njime nije bio zadovoljan.


"Brick Bradford"
U njemu se svo to vijeme, dok je radio na 'Tarzanu', razvijala ideja za jedan doista njegov, vlastiti strip, smješten u drugo vrijeme, druge krajeve, drugo okruženje, s drugačijom psihologijom, drugačijom kompozicijom ... i drugačijom sudbinom. U Fosterovoj glavi počeo se rađati lik koji će postati slavan u cijelom svijetu - Princ Valiant.
Krajem 1936. godine, kada ga je sasvim osmislio i razradio, ponudio ga je svojoj agenciji (UFS).
Ali ona nije imala dovoljno sluha za tu ideju; što će im novi junak, pitali su se, kada je stari, od istog autora, još uvijek na visokoj cijeni?

Foster je previše vjerovao u sebe da bi odustao. Ljutito je zgrabio svoje skice i uputio se direktno ka King Features Sydndicate-u, najvećoj kompaniji za distribuciju stripova. Agencija je prihvatila i autora i njegovog junaka, pa je 13. veljače 1937. godine prva tabla 'Princa Valianta' u boji osvanula u listu New York Journal.


Prvi dolazak pred Camelot kralja Arthura ... iz "Princa Valianta".
Bio je to katastrofalan propust agencije United — neki čak kažu najveći poslovni promašaj u povijesti stripa. Ali, sa stajališta interesa devete umjetnosti, "pozitivna greška". Zahvaljujući tome, 'Tarzan' je poslije nekog vremena mogao prijeći u ruke veličanstvenog Burnea Hogartha, da bi ubrzo doživio nove zvjezdane trenutke. A 'Princ Valiant' je na velika vrata ušao u povijest, kao jedan od najvećih stripova svih vremena.

"Želio sam stvoriti junaka onakvim kakav sam i ja želio biti, s tim da ja sam upravljam njegovim postupcima", napisao je jednom Foster. "Tako se začela zamisao o 'Princu Valiantu'. Međutim, bila je potrebna gotovo godina dana istraživanja i priprema pa da moj junak bude pravilno odjeven i naoružan, kako bi zauzeo svoje mjesto u svijetu."


Sir Tristran, Sir Gawain i mladi princ Valiant na putu kroz barbarsku Europu... iz "Princa Valianta"
U tih godinu dana Foster je iščitao veliki broj romana i drugih knjiga o srednjem vijeku, proučio mnoge engleske i francuske legende, kao i predanja mnogih drugih naroda. Pročitao je stotine stripova koji se bave srednjevjekovnim likovima, napravio desetke tisuća bilješki i bezbroj skica ...

Zatim je napravio i scenarij u kojem je glavnu ulogu dodijelio jednom od vitezova legendarnog kralja Arthura - Princu Valiantu. Princa od Tule pratit će od njegovih najranijih dana, pa sve do poznih godina.

Tijekom pola stoljeća izlaženja stripa (1997. godine slavimo 60 godina 'Princa Valianta') Valiant je od plahovitog djeteta, zatim mladića i pustolova, izrastao u odvažnog viteza, ljubavnika i muža i, konačno, oca čija će djeca krenuti u svoje vlastite pustolovine.


Nakon velike bojne s piktima i vikinzima ... iz "Princa Valianta"
Već na početku stripa vještica Horrid prorekla je Valiantu sudbinu i tako odredila najopćije okvire stripa: "Postat ćeš vitez kralja Arthura i kraljice Guinevere, borit ćeš se s jednorogom, zmajem i drugim čudovištima, crnim i žutim ljudima. Doživjet ćeš burne pustolovine, ali negdje ne vidim ni sreće niti utjehe."
Sve u svemu, 'Princ Valiant' je podvig", kaže kritičar Steven Becker. "Iz dana u dan Foster je stvarao živopisne likove koji su odražavali svoje doba. Crtao je te likove i njihov svijet s velikom točnošću. Pričao je priču izvanrednim engleskim jezikom, s visokim smislom za dramatično, stalno izbjegavajući stereotipe.

Nikada se nije pokolebao u svom radu. 'Princ Valiant' je izvanredan primjer umjetnosti u svom najboljem izdanju: prekrasan za gledanje, uzbudljiv za čitanje i poučan u svom krajnjem djelovanju".

U uskom klancu, rame uz rame s ljutim neprijateljem, a poslije velikim prijateljem, Angor Wrackom ...
Iz "Princa Valianta", Harolda Fostera
Kompliciran, bogat, nerijetko čak i preopširan tekst ponekad je smanjivao dinamičnost stripa, čiji je likovni dio i inače u izvjesnoj mjeri trom, zato što je "masivan" (s mnogo vrlo predantno, precizno i autentično rađenih detalja) i "masovan" (s velikim brojem raznovrsnih i izražajnih likova).

Pa ipak, iako ga ne odlikuju ritam i brzina, strip kao cjelina ostavlja izuzetno snažan utisak, gotovo bez presedana u povijesti devete umjetnosti. 'Princ Valiant' nije samo životna kronika jednog hrabrog ratnika, neumornog putnika, nesuđenog istraživača - "viteza bez mane" - niti puki pustolovni strip. To je pravi pravcati ilustrirani roman, klasična pustolovna saga, koja je milijunima svojih čitatelja pružila više znanja o ranom srednjem vijeku nega sva literarna djela zajedno.



Va vrh [To the top]
HiES Logo Copyright © 1995-2000 Zvonimir Tošić.
All rights reserved. Hosted by cro.net