ZANIMLJIVO
|
|
|
|
Obrađeno i preuzeto iz "Flash Gordon - naj SF strip svih
vremena", Hrvoja Prčića
saac
Asimov, legenda među piscima znanstvene fantastike, objasnio je jednom tri osnovne
tematske cjeline ovog, možda čak najpopularnijeg žanra na svijetu, služeći se primjerom izuma
nevjerojatne naprave -- kočije bez konja koja se naziva automobil. Prema Asimovu, tri su osnovna
pristupa ovom otkriću, međusobno različita, iako se katkada prepliću.
|
Flash Gordon,
Alexandera Raymonda
|
Prvi je znanstveni, futurološki, predviđajući, edukativni:
pisac opisuje to čudo tehnike i najčešće stručnim riječima profesora-izumitelja
objašnjava njegov rad, principe, tehničko savršenstvo, pokazuje
sheme i sl., a opis mu kulminira demonstriranjem nevjerojatnih moći
izuma, vozeći se na osiguranoj pisti zadivljujućom brznom od 30
km/h.
Drugi je pisac koji najkvalitetnije prilazi problemu, obrađujući
ga kroz društvena, psihološka i filozofska pitanja -- on usput spominje
sve tehničke osobine koje su nebitne i promatra učinak kojeg na
ljudsku zajednicu stvara to "čudovište" koje juri ulicama nevjerojatnom
brzinom od 30 km/h, zagađuje zrak, mijenja čovjekov odnos prema
vremenu i okolini, donosi socijalne razlike i slično.
|
Treći SF autor više je sklon zabavi i piše takozvanu pustolovnu znanstvenu fantastiku:
ćaknuti znanstvenik izumi nevjerojatno samohodno vozilo, no ukradu ga banditi koji usput povedu
prelijepu profesorovu kćerku kao taoca. Začudnom brzinom od 30 km/h za njima u drugom vozilu hita
mladi, zgodni i snažni asistent, koji ih nakon vratolomne jurnjave sustiže, sredi sve zločeste dečke,
oslobodi ljepoticu i onda njih dvoje žive stretno i veselo do kraja života.
|
Najtipičniji oblik ovakvog pisanja u SF-u su space-opere, svemirske
pustolovine u kojima se redaju jurnjave svemirom u najnevjerojatnijim
letjelicama, po najnemogućijim svjetovima, gdje pršte blasteri,
blistaju zavodljive ljepotice ... a najslavniji predstavnik tog
podžanra nesumnjivo je FLASH GORDON.
|
Alexander Gillespie Raymond rođen je 2. listopada 1909. u New Rochelleu
u državi New York. Kao dvanaestogodišnjak ostao je bez oca pa se
morao svojski baviti sportom i tako zaslužiti stipendiju za Iona
Preparatory School i koledž Notre Dame, a nakon školovanja postaje
činovnik na burzi. Slom burze 1929. slomio je i njegovu burzovnu
karijeru, pa se upisao na Grand Central School of Art, probijajući
sebi put ka prijestolju stripa. Prvi njegovi radovi bili su asistentski
na stripovima 'Tillie the Toiler', 'Blondie' (tada najpopularnijem
svjetskom stripu) i 'Tim Tyler's Luck', nakon čega dobiva
stalan posao kod King Features Syndicate-a. Inače, uzoru su mu bili
radovi poznatih crtača Matta Clarka i Charlesa Dana Gibsona.
|
Flash Gordon
|
7. siječnja 1934. godine Alex Raymond je predstavio
svijetu novog junaka -- Flasha Gordona, igrača pola i diplomca Yale-a.
I legenda bješe rođena! Ideju za ovaj svevremenski strip-serijal dao
je novinar Joe Connolly prema romanu 'Sudar svjetova' (When Worlds
Collide) Philipa Wylie i Edwina Balmera.
Nevjerojatne, slikovite, čudesne, svemirske, maštovite, raskošne,
fantastične pustolovine ovog junaka space-opere ne treba posebno opisivati,
jer su stripovi o njemu mnogo puta objavljivani (ali vrlo rijetko
na hrvatskom jeziku!), od njegovog prvog leta na planet Mongo do najnovijih
pustolovina kao člana svemirske policije. Kaiševi, table, cijele epizode
i albumi predstavili su publici svemoćnog plavokosog ljepotana Gordona,
njegovog prijatelja genijalnog Hansa Zarkova i prelijepu djevu Dale
Arden.
I odmah uočavamo arhetipe: inteligentni, sposobni američki diplomac
educiran u čuvenom anglosaksonskom znanstveno-sportskom režimu; ludi
znanstvenik njemačko-ruskog podrijetla; djeva nježna i ženstvena,
vjerna i odana, francuskog prezimena; glavni neprijatelj je pripadnik
žute, kosooke rase; tehnološki futurizam i fantastični predjeli kao
scenografija.
|
Dakako, za više od pedeset godina izlaženja 'Flash Gordon'
je doživio mnoge promjene, ali arhetipski, klišejizirani, romantični,
muškošovinistički i pustolovni pristup zadržao je i do danas.
Raymond je počeo crtati Flasha u nedjeljnom izdanju svojim tipičnim,
hiperrealističnim crtežom, punim dinamike, s dorađenim detaljima.
U prvim radovima crtež gradi s debelim, masnim linijma, dugim potezima,
zacrnjenim i zakrivljenim plohama. Poslije mijenja stil do vrhunske
preciznosti koja mu donosi slavu jednog od najvećih strip crtača
u povijesti.
|
|
Iznimnu pažnju poklanja ljudskom liku koji uvijek dominira kadrom,
ostavljajući dojam izuzetne životnosti, glorificirajući ljepotu
i gracioznost kretnje, tijela, odnosa muškarca i žene. Raymond je
bio nepopravljivi romantičar i estet. Bio je i eksperimentator.
On razvija i uvodi tehniku "featheringa" (određivanje ili omekšavanje
konture lika serijom finih linija), uvodi četvrtaste balončiće,
pa dijaloge bez balončića ....
|
Alexander Raymond, u odori bojnika američke mornarice
|
Nakon Raymonda crtanje Flasha preuzima njegov
asistent Austin Briggs, najprije samo dnevne, a poslije, kad Alex
odlazi u rat, i nedjeljne nastavke. Briggs je odlično nastavio liniju
velikog prethodnika, potpuno zadržavši njegov stil (premda s manje
perfekcije). No Briggs je ubrzo napustio crtanje stripova i posvetio
se ilustraciji (od koje se i obogatio). Nakon demobilizacije Raymond
se više nikada nije vratio svom junaku. Radio je na drugim stripovima
('Rip Kirbyju') sve dok ga nije dohvatila prerana smrt, u jednoj
automobilskoj nesreći (6. rujna 1956.). |
Nakon Briggsa, 'Flasha Gordona' su crtali Emanuel
Mac Raboy (od 1948-67), te Dan Barry, kojem su pomagali Ric Estrada,
Frank Frazetta, Ray Kenkel i osobito Al Williamson.
'Flash Gordon' je i danas jedan od najčitanijih svjetskih stripova i ne uočava se da mu
popularnost opada, iako je njegov SF-image strogo klasičan, za razliku od mnogobrojnih i poznatih
suvremenih ostvarenja.
|
|