Evo nas opet.
Prisjetimo se: Quintal je prvo malo kukao (opet!), ovaj put o
tome kako mu nitko ne piše. Pa je zatim krenuo odgovarati na pet
Zvoninih pitanja, ali je uvodom potrošio toliko mjesta da su mu
tri pitanja ostala za ovu kolumnu. Da ne drvim predugo, haj'mo odmah
na sljedeće:
3. Etičnost u stripu (stripovi koji bude nadahnuće nasuprot
onima koji napadaju i destruktivno udaraju u samu čovjekovu inteligenciju).
Etika, etika... (Quintal ide po rječnik) Sistem ili skupina moralnih
principa. Aha. Moral je čudna stvar. Ma koliko se trudili dokazati
da postoje neke stvari koje moralan čovjek ne bi smio činiti (ubijati,
čitati Zagora nakon dvanaeste godine života...) meni se sve nekako
čini da ne postoji opći moral, već samo, otprilike, šest milijardi
individualnih morala.
Neki od tih morala misle da bi i stripovi trebali biti moralni.
Moebius tako, u članku kojeg prenosi Kvadrat, a potom citira i Chakra
Comics, napada "...djela nekih crtača (koja) su doslovno kancerozna..."
i tvrdi da je naš zadatak "očistiti svoje okruženje od ovih oblika
agresije...obraniti se od smrdljivih i opasnih psihičkih zračenja."
Tako Moebius.
I dok bismo sada mogli (a nećemo) raspravljati o Moebiusu kao osobi podložnoj
utjecajima svake vrste, radije ćemo primijetiti da on nije jedini. Mnogo je stripova
koji u život kreću s agendom: svi religiozni stripovi jasno propagiraju svoj moral,
obrazovni stripovi pokušavaju više ili manje uspješno, citirajmo Zvonu, "buditi
nadahnuće", pojedini autori (a la, je li, Moeb) dopuste da im vlastite filozofije
zasjene pripovjedanje priča.
Ma koliko se ja ovdje trudio napisati objektivan uvod, mislim da je svakome
do sada već jasno da nikako nikako nikako ne mislim da bi stripove
trebalo dijeliti na moralne i nemoralne.
Zašto? Pa zato što je umjetnost, ako me već pitate, antiteza morala.
Moral je, po svojoj definiciji, kôd ponašanja prema drugima. Umjetnost
je, pak, krajnji egoizam kojem su drugi potrebni samo kao potvrda
vlastitog ega. Bez jakog ega nema jake vizije; bez jake vizije nema
velike umjetnosti. "Kada bi pisac trebao orobiti svoju majku, ne
bi oklijevao" rekao je jednom nobelovac William Faulkner, "'Oda
Grčkoj Urni' vrijedi koliko god želite starica."
Ne postoji, dakle, moralna i nemoralna umjetnost. Sva dobra umjetnost je nemoralna u
određenoj mjeri jer osporava, propituje, izaziva i uznemiruje naše stavove, navike,
običaje, uvjerenja. Dobra umjetnost nikad ne može "destruktivno udarati" u bilo čiju
inteligenciju. Destrukcija inteligencije ne dolazi od poticanja na razmišljanje,
inteligencija se destruira kad poticaja nema, kad se prepuštamo dobropoznatom i
nenasrtljivom prežvakavanju općih mjesta i benignih mudrosti kakvima vrve "moralni"
stripovi.
Haug.
4. Fundamentalne različitosti u pristupu i shvaćanju stripa
prve generacije hrvatskih stripaša i ove današnje?
Najkraće bismo psihološku povijest hrvatskih strip-autora mogli
opisati s "što više briju na strip, to ih manje plaćaju!" To dobro
zvuči i uglavnom je istina, ali mislim da bih trebao i malo pojasniti.
Najprije, pojam generacija je kritički uveden u sedamdesetima i otada se više manje
bespogovorno primjenjuje. Po toj podjeli, prva generacija obuhvaća predratne pionire
(Andriju Maurovića i braću Neugebauer), druga autore Plavog vjesnika (Julesa
Radilovića, Žarka Bekera...), treća Novi kvadrat, a oko četvrte se još sporimo. Ta
podjela izostavlja neke jake i prisutne autore (Dragića, Bednjanca, Matakovića,
Gotovca, Lordanića, Žeželja...), kao i vjerojatno čitavu generaciju sredine
šezdesetih, ali podjele nisu tu da budu savršene, već da nam olakšaju snalaženje u
magli.
Prva generacija nije brijala na stripove. Maurović je bio slikar
i boem koji se u ilustraciji i stripu našao zbog para, a vizualno
se napajao nijemim filmovima. Walter Neugebauer htio je biti Disney
pa je radio stripove kad nije mogao filmove (kasnije, kad je mogao
raditi filmove, sve manje je radio stripove). Plaćali su ih sjajno:
legendarne su Andrijine priče o novcima koje je spiskao, a da je
za njih mogao kuće i kuće kupiti.
Druga generacija (također dobro plaćena, ali uvijek su sa zavišću
govorili o Andriji), brijala je na strip utoliko što je pušila Zlatno
doba američkog novinskog stripa (Foster, Raymond i ta škvadra, plus
Britanac Bellamy) i prvu generaciju, ali bez kompleksa karakterističnog
za kasnije generacije. Pičili su po svome i, u principu, svaki za
sebe. Treća generacija nalazi se već pod bremenom historije: napaja
se francuskim novim valom i stvara bar dijelom u kontrareakciji
na ono stvoreno prije njih. To su već stripovi kojih bez stripova
nikad ne bi bilo. Mit o nekadašnjim velikim parama raste.
Generacije počevši od one rođene sredinom šezdesetih pa do one
fanzinske totalno su u stripu, bilo to dobro ili loše. Em prate
što se zbivalo kroz vremensko dubinu em ih zanimaju nove geografske
širine. Ne tvrde da su umjetnici, malo je prilike da se dokažu kao
zanatlije pa briju kao fanovi: poklonici su medija, citata, autoreferncijalnosti.
Kad ne bih mrzio termin "postmoderan" možda bih ga ovdje upotrijebio.
Plaćaju ih tu i tamo, jedva da se koji skućio.
I eto, to su fundamentalne razlike kroz generacije, koliko već
generacije jesu uniformne, kako ih ja vidim.
5. Desetogodišnji plan reanimacije i revitalizacije hrvatskog
stripa: financijski planovi, menadžment, analize, test uzorci, grafovi
i sl. OK, ovo je mala zezancija :-)
Zezancija ili ne, možemo bar sanjati. Što bi bilo lijepo da se
dogodi? Naravno, lijepo bi bilo da Hrvatska bude svjetska stripovska
velesila, ali ne treba pretjerivati. Dovoljno bi lijepo bilo da
bude svakovrsnih profitabilnih revija na kioscima i albuma po svim
knjižarama. Da se domaći strip čita ravnopravno sa stranim, a da
mu se naklade kreću od 2-10 000 primjeraka po albumu. Sretni i zadovoljni,
autori pristojni zarađuju, ne glože se međusobno, a bar jednom mjesečno
nalete na nekog fana koji im uljepša dan kakvim komplimentom.
Na Vinkovački Salon dođe još netko osim Mihaličke, Kvadrat izlazi četiri puta godišnje
i za svaki broj ima koga intervjuirati, a Quintal više ne kuka. Idila. No, kako do
nje doći iz našeg sadašnjeg stanja?
Još bolje, kakvo je naše sadašnje stanje? Jedini strip-izdavač vrijedan spomena,
Slobodna Dalmacija, mudro se drži van domaćeg stripa (strani je
jeftiniji, ima ga kol'ko hoćeš, dobi'š gotove filmove...). Domaći
strip uspijeva samo na stranicama dječjeg/školskog tiska, daleko
od očiju (pa i zainteresirane) javnosti. Tu i tamo čujem glas o
novoj strip reviji, ali onda čujem filozofiju potencijalnog izdavača
pa mi padne mrak na oči. Evo, nekidan... .
Nekidan mi Vili priča kako su mu ponudili da uređuje (i napravi
koncepciju i dizajn i...) strip reviju. Izdavač, ekonomist, želi
nešto što će se prodavati i hoće puknuti 40000 komda na kioske.
Za sada sve okej. Na kioske treba krenuti žestoko (još i popratiti
reklamom) ako želiš da te bilo tko primijeti. Ne valjaju druge stvari:
što se kreće u izdavanje jer se našao jeftin papir i što se očekuje
zarada već oko broja tri. Vjesnik, dok je bio vrijedan spomena,
znao je bar kako se neke stvari rade. Šibneš reviju, prvog broja
prodaš oko 50% onog što si bacio na kioske. Drugog broja, ma kako
kvalitetan bio, prodaš manje, jer se nekima nije svidjelo što su
vidjeli u prvom. Trećeg ide još manje, novi ljudi otpadnu, neki
dođu privučeni dobrim glasom o novini (ako je dobra, ako je loša
sve se brzo strmoglavi u nepovrat).
Tek četvrti broj je pravi pokazatelj - ako ga se proda više no
trećega, znači da je revija dosegla dno, da su otpali svi poluzainteresirani
i da sad sve ovisi o kvaliteti. Tu se prilagodi naklada i dalje
se pili po tome. Ako u prvih godinu dana (govorimo o mjesečniku),
revija pokaže plus (pokrije sve gubitke ranih brojeva i reklame
i...) onda smo na konju. Ali, godinu dana ulaganja je neminovno.
A tko za to ima para? Izgleda, nitko. Svi bi htjeli okrenuti lovu
na brzinu pa nije ni čudo da se među mladim izdavačima nalaze brojne
tiskare. Kako točno primjećuje moj belgijski frend, slična pojava
dogodila se u ranim danima stripa u SAD - tiskari su postajali izdavači
da im strojevi ne bi stajali besposleni.
Da li to znači da ćemo i mi preskočiti ranu fazu kapitalizma i krenuti u onaj
razmahani? Volio bih, ali US tiskari su u tridesetima već bili lisci
i kužili su stvari. Ovi naši kao da misle da je strip laka lova.
Kad bi se malo opametili, uortačili s distributerskom mafijom (Tiskov
monopol podjednako asocira na mafijaške početke novinske distribucije
u US) i podišli publici... Gdje bi nam bio kraj?
Drugim rječima, pojma nemam, Zvone. Znam da je jedino rješenje da stripa bude puno i
da svatko može naći nešto za sebe, ali kako to postići još mi je uvijek poptilično
nejasno. Mogu samo autorima i čitaocima poručiti da izdrže još malo i još malo i još
malo. Dok njih bude, onih će se međufaznih parazita od izdavača i distributera uvijek
naći da oderu i jedne i druge. A ako to nije optimizam, onda ne znam što je...:)
Budimo mrvicu ozbiljni. Kukao sam u prošloj kolumni o feedbacku i nisam to činio samo
da bih popunio prostor. Nakon godine dana redovitog (nakašlj, nakašlj) pisanja ove
rubrike, ne čini mi se da ima smisla nastavljati kako je započeta. Zato najavljujem
preustroj: umjesto rubrike QUINTAL SEZ ubuduće će se pojavljivati kolumna
PITAJTE QUINTALA, ali, naravno, samo kad i ako bude pitanja. Dakle, ako nešto pitate,
barem jednom mjesečno ću na to odgovoriti. Ako ništa ne pitate... Imat ću malo više
slobodnog vremena. Barem to.
I ne, Zvone, ne pali da mi ti šalješ pitanje mjesečno!
Prije no zaboravim: ma koliko kukao, bilo mi je zadovoljstvo praviti se pametan
(a ispadati glup?) pred svima vama. Voli vas,
C.Q.
Pišite Cecileu Q.
|
Copyright Cecile Quintal, 1997. Svatko tko nedozvoljeno umnoži,
mora kroz 1998. pisati redovitu (nakašlj, nakašlj) mjesečnu kolumnu umjesto mene. I mislio sam da neće biti dobrovoljaca.
Ako imate pitanja, prijedloga ili pritužbi, pišite mi!
|
|