Učini li se i vama ponekad da nikad i ne pišem ništa
do li naricaljki?
Meni se, bogibogme, čini. Kukam kako stripove nitko ne čita, kako
je tržište loše organizirano, kako talenti cure tamo gdje će ih
cijeniti više; iz povijesti izvlačim samo primjere promašenih šansi,
iz budućnosti se samo naporom volje mogu natjerati da izvučem kakav
trak svjetla. Dođu tako dani kad mi nije samo bed pisati uvijek
iste stvari (eto, i ova kolumna kasni, dio razloga je u spomenutom),
nego kad mi je bed i razgovarati i misliti o stripu, kad bih najradije
da imam neku paralelnu egzistenciju, veselu i ružičastu, gdje mogu
apsolutno uvijek uživati u poslu, gdje problema nema, gdje, gdje,
gdje...
Ali, nitko nikad i nije rekao da će ovo biti pjesma. Žuč ide s
medom rukom pod ruku i, mada nekako bolje pamtim žuč, postoje i
dani meda. U to ime, danas bih popričao o nekoliko stripova (što
stripova, što autora) koji i ovom ogrubjelom čitaocu uspijevaju
navući smiješak na lice, probuditi mu veselje u srcu. U interesu
fair-playa prikazat ću po jedan strip sa svakog od nama stripovski
najzanimljivijih kontinenata - po jedan iz Japana, SAD, Evrope i
Hrvatske.
SANCTUARY (piše: Sho Fumimura, crta: Ryoichi Ikegami) nam stiže iz Japana,
ergo je manga (nije svaki japanski strip manga, ali tih koji nisu ima razmjerno malo
pa je lakše sve obuhvatiti istim terminom no gnjaviti dugim zagradama gdje to nije
potrebno). Sad, kad kažemo "manga" ljudi obično hitro odasociraju na oči vel'ke poput
tanjura, na stranice sporog pripovjedanja, na speed lines, na dramatične rakurse
nedramatičnih događaja i jednu opću slatkoću. Što je fer, ali i prilično pogrešno.
Bit mangi nije u upravo nabrojenom, bit mangi je u tome da razumiju pripovjedanje,
karakterizaciju, dramu i komediju na njihovom arhetipalnom nivou bolje no bilo tko
drugi na svijetu. I rade to vrlo cool. Kako nas nasmijati, kako zabrinuti za sudbinu
junaka, kako nas ganuti i izmamiti suzu... Ukratko, sve ono što je Hollywood davno
zaboravio kako se radi, mange rade i danas. Kao dokaz: SANCTUARY.
Na prvi pogled Sanctuary je maštanje o neostvarivom: dvojica prijatelja koji su kao
dječaci prošli pakao Kambodže vratili su se u Japan i zavjetovali da će do svoje
tridesete godine probraziti njegovo lice u lice zemlje čiji građani imaju nadu i
vjeru u budućnost. Jedan od njih učinit će to ušavši u politiku, a drugi uspinjanjem u
redovima japanske mafije, Yakuza. I jednom i drugom cilj je maknuti stare, okoštale
šefove i nadomjestiti ih novom krvlju, ljudima s novim vizijama. I sve to bez
prljanja ruku. Deseci likova prolaze ovom serijom, mnoštvo koje bi se u slabijim
rukama stopilo u bezličnost. Ali Fumimura i Ikegami vješto ih sve koriste, svakoga
na svome mjestu i mi se nikada ne izgubimo u vječno novim spletkama i igrama što
politike, što mafije.
Udar slijedi protuudar, kad je pobjeda na vidiku novi elementi (ali logični,
nikad iz vedra neba) vraćaju nas polje unazad i mi se, eto već tri
tisuće stranica, bez daha borimo za novi Japan zajedno s Akirom
i Chiakiem. Ne postoji fantazija koja bi bila toliko djetinjasta
da je dvojica majstora poput ovih ne bi mogla preobratiti u obaveznu
lektiru za svakoga tko voli ono što je dobro.
ESSENTIAL SPIDER-MAN vol 1 i 2 (piše Stan Lee, crtaju Steve
Ditko i John Romita Sr) je moj friški američki ljubimac, iako
je malo smiješno nazivati friškim nešto što je čak i starije od
mene. Čemu, dakle, ova ponovo otkrivena ljubav? Pa, izgubljeni u
zapletenom kontinuitetu zadnjih trideset i više godina incestuoznog
preplitanja američke superherojade, zaboravljamo da je u njezinom
početku moralo biti nešto što je zapalilo maštu tadašnjih čitalaca.
Trendovi, ma kako neki kritičari tvrdili, ne nastaju zato što su
ljudi glupi već zato što u stripu, filmu ili igrački, publika nađe
nešto vrijedno, nešto što korespondira s njezinim arhetipalnim željama
(vidi:manga). Tako je i Spider-man, svojom kombinacijom tinejdžerima
bliskog lika mučenog svakojakim problemima (djevojke, obitelj, posao,
krivnja, dužnost, rivalstvo, novac), solidnih zapleta i povremenog
camp-pristupa pripovjedanju, pogodio pravu žicu. Hrpa onih koji
su naslijedili Spideya nikad nisu skužili što je to u njemu bilo
dobro i razvodnili su superherojevanje do debilnog besciljnog šaketanja,
ali ove stare epizode čitaju se i danas, trideset i nešto godina
kasnije, s g-u-š-t-o-m. Kapa dolje, Stan i Steve!
LA MOUCHE (Lewis Trondheim) će u devedeset osam koma četiri
posto ovdašnjih ljudi izazvati hitro slijeganje ramenima: "Možda
je i dobro, ali francuski?" Ha, tu vas je Trondheim kraljevski zaribao:
na stotinu i četiri stranice "Mušice", ni na jednom od devet kadrova
svake od tih stranica, nema ni jedne jedine riječi! Ali zato ima
čistog, kumulativnog, trondemovskog (izgovara se "tron-dem", ne
"trondhajm") ludila. Poput najboljih crtanih filmova, Mušica brije
od jednostavnih i sporih početaka do žestokog i frenetičnog finala
i mi čitamo, kesimo se k'o blesavi, brišemo suze i nikad ne znamo
što će Lewis sljedeće izvući iz rukava. Trostruko A sa sedam ekstra
pluseva, top ten, obavezna lektira, Parnas, Nobel, život će vam
biti siromašniji ako propustite. A kad progutate Mušicu, udrite
po francuskom rječniku pa ću vam preporučiti još kojeg Trondheima
(raaa, Lapinot!).
I, konačno, domaće vode. Ne što znam čovjeka, ali Štefovi stripovi
su mi ovih zadnjih godinu-dvije-tri bili jedan veliki izvor veselja.
Najprije arhetipalne (hm, primjećujete li crvenu nit ove kolumne?)
tinejdžerske gubice GLUHE LASTE u Modroj lasti, zatim gadni igrač
CRNI POPAJ u Stripoholicu, pijano poetske GRADSKE NOVICE u Patku
i nabrijano reotkrivanje koncepta pasice kroz DOGS OF ROCK u Homo
Volansu te, u nešto manjoj mjeri, MUDRACI, SHOTGUN MARY, INPEKTOR
ŠTEF ili suradnja na dječjem stripu s Raosom, pucale su me redovito
svojom jednostavnošću, duhovitošću, dobrim raspoloženjem i rock'n'roll
svjetonazorom. Štefove priče kao da su već viđene, ali uvijek svježe;
crta kao da može namlatiti stotine takvih stranica (ma što "kao"
- može!), a opet jednostavno sjajno. Potražite ga ponegdje, taj
Štef je jedna radost striparenja.
Nitko, istina, nikad nije rekao da će bavljenje stripom biti pjesma, ali ima dana
kad se čini da postoji smisao i u nedaćama, kad se čini da je opstanak ipak vrijedan
truda. Kad čitamo SANCTUARY, Trondheima, starog dobrog SPIDEYA i Štefa, tada znamo
da u rukama imamo četiri jaka aduta u partiji protiv gubljenja radosti.
Pišite Cecileu Q.
|
Copyright Cecile Quintal, 1997. Svatko tko nedozvoljeno
umnoži, mora nam objasniti kako je Hrvatska postala kontinent.
Ako imate pitanja, prijedloga ili pritužbi, pišite mi!
|
|