Nekidan sam se, razgovarajući s našim webmasterom
Zvonom, sudario s temom o kojoj dosad po svemu sudeći nisam pisao
pa me je to zapanjilo (uobražen, jesam!) i taj sam previd smjesta
odlučio ispraviti. A o čemu se radilo? O strip originalima te o
prodaji istih.
Prije no što počnemo, možda bismo morali malo utvrditi gradivo...
Znam, naime, da je većina čitalaca ove stranice upućena u strip
uzduž i poprijeko, ali nikad se ne zna - možda je nekom dječarcu
ovo prva web stranica u životu, prvi tekst o stripu! Ne želimo ga
valjda otuđiti internim forama i nerazumljivom spikom! Treba nam!
A treba i popuniti količinu teksta za ovaj mjesec (kad već kasnim)
pa to mogu baš i elementarnim činjenicama.
A elementarna činjenica prva je da stripove crtaju ljudi. Znam,
znam, ali nije mi jedanput netko priznao da kao mali uopće nije
shvaćao da stripove netko crta, nego da je samo blaženo pratio avanture
svojih dragih junaka ni ne pitajući se kako svakog tjedna (sjećate
li se tjednih izdanja? ah!) ili svakog mjeseca dospijevaju u njegove
šapice. Na komadima hamera (ili drugog tvrđeg crtaćeg papira), na
formatu obično većem od onoga na kojem će strip biti otisnut, ljudi
crtaju strip olovkom da bi ga kasnije ponovili tušem, obrisali olovku
i dali se na novu tablu. I tako to već stotinu godina.
(Digresija: I tako to već stotinu godina, više-manje. Bilo je
i stripova crtanih samo u tušu, bilo je i onih reproduciranih direktno
iz olovke, bilo je slikanih stripova, kolaž stripova, bilo je crtanja
olovke na posebnom papiru (ili na poleđini hamera) pa prosvjetljavanja,
bilo je crtačkih timova, bilo je svega što vam padne na pamet. Nekidan
mi priča Igor Kordej/y da su u njegovoj novoj firmi, Digital Chameleonu,
razvili sistem digitalnog tuširanja -- uskenira se crtež olovkom
i čisti kompom. Što to (a što tek digitalni stripovi?) znači za
strip raspravljat ćemo valjda nekom drugom zgodom, ali za našu današnju
temu bitno je ono što smo rekli: ljudi, hamer, olovka i tuš. Kraj
digresije).
Rani crtači stripova -- govorit ćemo ovdje o zapadnjačkom stripu, Japanci su, kao i
uvijek, priča za sebe -- oni koji su na prijelazu stoljeća stvarali naš medij na
stranicama tjednih novinskih dodataka, nisu ni znali što rade. Strip je za njih bio,
ne jedan razgovor dokazuje, u početku bio tek sredstvo da svaki dan nešto objave, da
svaki dan nešto zarade. Čak i kasnije, kada su prvi među njima (Bud Fisher) postali
milijunaši i živjeli jet-set životom, nitko stripove nije smatrao umjetnošću pa se
ni za originale nije brinulo. Novinski su sindikati imali svoje proofs s kojih su
uvijek mogli štampati što su htjeli, a crtači su, s čašom šampanjca u jednoj i
hihotavom flappericom na drugoj ruci, i tako imali pametnijeg posla no da se brinu o
tušem umrljanim komadićima kartona. Strip-originali išli su u makulaturu, sasjecani su
u kašu i nikome nije bilo stalo.
Nikome, osim fanova.
Fanovi, zaljubljenici, afficionados... Naš mentalitet zaslužuje
bar jedan tekst samo za sebe, ali za sada zadovoljimo se ovim: čim
se pojavio strip, pojavili su se i ljudi kojima se sviđao. Štoviše,
pojavili su se ljudi kojima se vrlo sviđao, koji nisu samo čitali
novine i bacali ih već koji su pamtili, izrezivali, prepričavali,
pisali autorima... Ljudi koji su poželjeli od autora dobiti nešto
što će biti samo njihovo. I autori (svako voli kad mu se puhne pod
rep) su im udovoljavali. Ako za nacrtati posvetu svakome tko je
to tražio i nije bilo vremena, neki se stari original uvijek mogao
poslati. Tržišna cijena, sjetimo se, i tako mu je bila nula! Nula
je bila čak i cijena golemih originala Harold Fosterovog Princa
Valianta, tabloa na kojima je Foster provodio po pedeset i šest
sati tjedno! Prvi čovjek koji bi se javio Fosteru s željom da ima
original, dobio bi tablu besplatno! Tek kasnije, kad je potražnja
postala prevelika Foster je počeo tražiti enormu svotu od 5 dolara
(okej, tadašnji dolar vrijedio je više no današnji) kako bi obeshrabrio
neozbiljne grebatore. Konačno, što bi on sa svim tim tablama?
Osnova bilo koje ekonomije je međuodnos ponude i potražnje. Ako
nečeg malo ima, a puno se traži -- cijena skače. Tako je, kako je
rastao fandom, rasla i potražnja, rasle i cijene. Autori su se lupili
po čelu, zaustavili karitativne djelatnosti usrećivanja fanova i
istakli cijene. Ali, velike, velike količine ranih (najskupljih)
radova već su kolale tržištem. Da, uspostavilo se tržište, posrednici
i agenti su trljali ruke. Tako to biva.
Comic books su upale u istu situaciju. Rani originali su uništavani, jer je kompanijama
to bilo lakše no da misle kome ih i kako vratiti (i tako su sva prava bila u pravilu
prenošena s autora na kompaniju), ili skladišteni. A autorima je bilo svejedno -- od
gomile papira nisu imali koristi. Tek kada su sedamdesete donijele strip konvencije s
brojnim dealerima i izlagačima, autori su sa čuđenjem otkrili da neki drugi ljudi (iz
skladišta svatko je mogao odnijeti što je htio -- svatko, osim autora) prodaju
njihove originale. Uz zdrav talent, uvijek ide i zdrava količina pohlepe i inata --
zašto bi netko zarađivao na onome što je moje!? I tako su počele bitke (ona Kirbyeva
za povrat svega što je nacrtao Marvelu je najpoznatija) za povrat originala i tako je,
naposljetku, svatko mogao svoje tabloe prodavati (ako bi ih netko htio kupiti) i po
drugi put.
Danas, priča o originalima ima bezbroj varijanti. Neki autori, poput Stana
Sakaia, čuvaju svoje i ne prodaju ih. Neki (Image škola) pak, bez
obzira na logiku priče, crtaju svoje tabloe da izgledaju poput pin-upova
kako bi ih što skuplje prodali. Evropljani im se dive po galerijama.
Japanci... Pojma nemam što rade Japanci.
A kako je kod nas? Pristupa je, kao i svuda, svakakvih, s tom
iznimkom da tržište skoro da i ne postoji pa se još nađe autora
kojima, kad ih se upita za cijenu originala, bude toliko drago da
vam ih poklone. Ima ih koji čuvaju originale iz sentimentalne vrijednosti,
ima ih koji ih drže umjetninama, a ima i par zgodnih anegdota. Ivica
Bednjanec je tako poznat po tome da kad prekraja svoje stripove
za reprint u nekom novom izdanju uzme škare i ljepilo te posloži
i docrta što treba. Čak i ovo doba fotokopirke, njemu originali
ne znače više od robe. Vidio sam originale Slovenca Jelka Peternela
koji su na pozadini imali prekrižene tabloe njegovih starih stripova
-- štedi čovjek na papiru.
Bezbrižni Radovan Devlić vjerojatno pojma nema gdje su originali
Machu Picchua (kao što je u napadima velikodušnosti od malo čega
uspio sačuvati autorske primjerke) i nije mu ni stalo -- njegov
um je na novim projektima.
Kod nas se, generalno, ne priča mnogo o originalima. Čuva ih se
da bi se imalo dobar predložak za fotokopije, a inače ih se gomila
na tavanu, po ormarima i podrumima. A ako se jednom pojavi tržište,
odjednom će se svi početi pitati gdje je nestalo svo to potencijalno
bogatstvo.
Osporavat će se legalnost nekih Maurovićevih pasica navodno nestalih
s izložbe i preprodanih u Beču, prekopavat će se tavani Neugebauerovih
nasljednika, Bednjanec će se prihvatiti škara i ljepila da opet
sastavi tabloe kakvi su bili, a Radovan će me nazvati i pitati:
"E, a je l znaš ti di je moj Machu Picchu?".
Svijet se ne mijenja i barem smo u nekim njegovim aspektima i mi dio svijeta. Kad me
ne bedira, to me zapravo veseli.
Pišite Cecileu Q.
|
Copyright Cecile Quintal, 1997. Svatko tko
nedozvoljeno umnoži dužan je za skupe novce kupiti originalni isprint teksta.
Ako imate pitanja, prijedloga ili pritužbi, pišite mi!
|
|