Bedara je globalna.
Bio sam neki dan, s još nekim momcima, u Ljubljani da bismo na svojevrsnom okruglom stolu pročavrljali malo o stripu.
Bilo je tamo, dakako, i domaćina (uglavnom cure i momci iz Stripburgera (kojeg biste baš mogli i kupiti da vidite kamo
alternativni strip struja), ali i Tomaž Lavrič, Mladinin veteran (čiji je "Rdeči alarm" jedan sjajan, sjajan album)), ali potegli su
još i Wostok iz Vršca, Marcel Ruijters iz Niskozemske te Matthias Lehmann iz Francuske. I tako smo tamo sjedili i
pomalo drvili na teme koje je idealistički nabacivao Igor Prassel i zaključili da je više-manje svuda isto gnojivo i da nikome nije
lako.
Marcel, koji inače radi jako odlične stripove koji se baš i ne daju prepričati
(ali imate semplove u Stripburgeru), živi (fraza: osigurava si egzistencijalni
minimum) od socijalne pomoći radeći vlastite albume u malim nakladama.
Jaka (sve bolji iako niskoproduktivan) Klemenčić radi na pol radnog
vremena u biblioteci i živi s roditeljima. Matthias je još mali,
Wostok radi, Štef skuplja pare na animaciji, a Tomaž se ukvarja
dizajnom. I pritužbe su svačije slične: strip se smatra šundom (na
slovenskem), nečim za djecu (u nas), a mladim se autorima teško
u sve skučenije prostore probiti pored naslaga starih autora (Francuska,
Nizozemska). Strip se tu radi iz ljubavi, uvjerenja i dok nas život
na shrva. Tko može, radi i komercijalu za novce, ali pretežno se
financije skupljaju drukčije.
Bedara je, kažem, globalna.
Ne bih sada ponovo ulazio u opisivanje svaki put sve manjih amplituda
uspona krivulje hrvatskog stripa (jer to je naš lokalni problem
i koga, uostalom, briga), ali poklopi se tako masa stvari pa pomislim
kako to možda jest naš lokalni problem, ali je uz to, opet možda,
i simptom neke veće boljke. Cifre prodanih stripija su i u SAD u
padu već eto dvije godine. Istina, zadnji mjesec je prvi koji je
pokazao mali porast (1-2%) i učinio da svi malo lakše prodišu nadajući
se da smo došli do dna krivulje i da slijedi uspon, ali, čak i da
je tako (a nadam se da jest), pretjeranih razloga za optimizam nema
jer su i SAD na sličnoj krivulji. Prema knjizi "Comic Book Heroes"
Jonesa i Jacobsa, sadašnja inzularnost američkog stripa rezultat
je incestuoznog kruga u kojem su se na serijalima zapošljavali samo
fanovi koji su, zatim, radili fanovske stripove za druge fanove
i tako izopćili svakog čitaoca namjernika, potpomognuti uz to i
klikaškom atmosferom unutar direct market comic shopova, atmosferi
koja je stripovima pomogla da zatvaranjem u geto prežive sedamdesete,
ali koja bi ih u devedesetima mogla poprilično ugušiti u tom istom
getu. Kraće rečeno to bi bilo: bez velikih događaja (poput prenapuhane
smrti Supermana) novi čitaoci ne dolaze, a stari, kad se zasite
adolescentsko-dječačkog mentaliteta koji u stripu vlada i ako ne
pronađu ništa novo, odlaze i ne vraćaju se.
U Francuskoj, u kojoj strip ima daleko bolji imidž, problem je
nešto drukčiji -- autore (a i strip) tamo ne guši toliko predodžba
o infantilnoj zabavi za nedorasle koliko sam high profile pristup
izdavanju. Albumi, koji su počeli kao rijetkost i kao kompiliranje
samo najboljega, polako su postali pravilom i revije učinili gotovo,
a zatim i sasvim nepotrebnima. Razumljivo, ako znate da ćete sve
što iole bude valjalo i tako za pola godine naći ukoričeno, zašto
zatrpavati stan časopisima? Međutim, takav je izdavački pristup
umlatio ne samo kratku formu (sve kraće od četrdesetak za album
potrebnih strana) već i solo-albume, albume koji nisu dijelovi serije.
Kao i u (žanrovskoj?) prozi, serije bolje idu -- em stvaraju naviku
kod čitalaca pa jedna knjiga vuče drugu, em se bolje vide (više
mjesta zauzimaju) u skučenom poličnom prostoru prebukiranih knjižara.
Mladi autor, onaj koji tek okušava krila, nalazi se tako pred gotovo
neispunjivim zahtjevom: mora se odmah, dok još nije načistu ni sa
svojim htijenjima ni sa svojim snagama, obvezati na rad na seriji.
Ako pogriješi, precijeni se ili promijeni mišljenje, nađe se zatočen
u situaciji koja ubija svaki polet, entuzijazam ili onu inicijalnu
ljubav prema mediju. Odlazi, a da nije pokazao ni što je htio ni
što bi mogao. Zatvoren sistem druge vrste, ali podjednako smrtonosan.
Kao nada ostaje nam mitsko niponsko kraljevstvo, u kojem je pedeset
posto (hej, pedeset posto!) tiskovina strip i u kojem ga čitaju
svi Japanci, veliki i mali, muški i ženski. Ali, za Zapad, u svim
njegovim segmentima, to je još mit, to je još san i bedara je globalna.
Ili se meni to samo tako čini?
Oni koji me znaju (a ako ste među sedmoricom (uključujući Zvonu)
redovitih čitatelja ove kolumne, vjerojatnost je da ste me do sada
dobro upoznali) znate da sam sklon bedarama, njihovoj projekciji,
te nostalgiji podjednako za vremenima koje pamtim, kao i za onima
od prije mog rođenja. Patim za zlatnim dobom američkog novinskog
stripa, za srebrnim dobom povratka superheroja, za britanskom invazijom
iz osamdesetih, za periodima Pilotea i Metal Hurlanta, za japanskim
tržnim uvjetima, za danima YU-strip magazina, Stripoteke i Strip
arta. U usporedbi sa svim tim, čini mi se da strip danas umire.
Ili, možda bi točnije bilo reći: umire strip kakvog sam znao.
Da, reći će neki novi klinci, pa što? I bit će u pravu.
Bit će u pravu jer neće svoje guštanje u stripu opterećivati povijesnim
usporedbama niti mračnim projekcijama. Pročitat će strip, nacrtat
će strip, objavit će strip pod bilo koju cijenu i iz samo njima
bitnih razloga, sa samo njima znanom svrhom. U tisuću primjeraka
umjesto milijun, u sto umjesto tisuću, u deset umjesto u sto. I
strip će živjeti. Ne nužno strip kakvog sam znao, ali živjet će.
Bedara nije globalna. Ali nastanila se u mojoj glavi i muti mi naočale kojima gledam na svijet. Ne slušajte čiču, djeco, ima
stripa i bit će ga. Odite i kupite koji.
Pišite Cecileu Q.
|
Copyright Cecile Quintal, 1997. Svatko tko nedozvoljeno
umnoži pravi je revolucionar i velika nada budućnosti (to što je kujin sin,
samo mu je bonus).
Ako imate pitanja, prijedloga ili pritužbi, pišite mi!
|
|