ZANIMLJIVO

[Pobijedi i osvoji nagradu!]


HiES ribbon
X-Files u filmu i stripu


X-Files u filmu i stripu

Cjelokupni izloženi materijal o dosjeima X (X-files) na sljedećim stranicama sastavio je i priredio gospodin Denis Pajtak.
Dosjei u stripu

Mulder i Scully u stripu
No, da se mi malo orijentiramo na ono što čitatelje ovog štiva i prvenstveno zanima: strip. Po popisu, ako ste ga pogledali, jasno Vam je da su X-Files predviđeni za (barem za sada) rast i razvitak. Od jednog serijala nastala su tri-četiri, a ne bih se začudio ni da se počnu pojavljivati razne specijanne mini-serije. Uz to, X-Files su, kao i u svijetu TV-a, pokrenuli novi interes u polje SF/horora, te možemo očekivati (uz navedene parodije) i hrpu više ili manje uspješnih naslova slične tematike.

Slijede (preneseni) razgovori i info o ljudima koji su najangažiraniji na X-Files strip naslovima, te malo više o samim likovima.

Intervju s autoricom naslovnica

Miran Kim, autor naslovnih stranica X-Files-a
Poslije 4 sata popodne je i Miran Kim, autor naslovnica za zvanični X-Files strip serijal ima ukočene prste. Nije ni čudo, pošto je ova Amerikanka Koreanskog podrijetla potpisivala svoje ime već 4 sata na razne stripove, časopise, kartice i postere entuzijastičkim obožavateljima koji su u redu čekali satima. Čak i kad je bio red da intervju započne, bili smo tu i tamo prekinuti (pristojno) od strane fanova koji su "fulali" zacrtano vrijeme potpisivanja.

No, intervju:
Miran Kim dobila je posao "naslovara" (da ne pišem stalno autor-naslovnih-stranica - Denis) X-Filesa gotovo slučajno. "Prvo sam počela raditi na karticama", objašnjava Kim Azijsko-New Yorkškim naglaskom (!?), i Topps (kompanija) su mislili da su moje "Mars Attacks" kartice najgadnije što su ikad vidjeli, a to je bio kompliment. U to vrijeme, Kim je imala vrlo malo iskustva sa stripovima, izradivši samo naslovnice Hellblazera i jednog Animal Mana. Najviše je radila na naslovnicama heavy metal CD-a i horor novela. "Taj posao za Topps stvarno je probio led u strip biznisu", kaže Kim, "Stvarno sam dužna Leslie Sternbergu i Jimu Salicrupu, mom uredniku."

Oni su mi dali šansu da se otvoreno izrazim i istražujem nepoznato i neobjašnjivo, koji su uvjek bili među mojim najdražim temama. Kim, koja je napravila seriju slika zvanih "Strah od nepoznatog" u art collegu (elementi kojih će se naći kasnije u X-Files slikama), je, u početku, prihvatila posao na serijalu (X-Files) više kao zabavu. Tek kasnijih mjeseci je shvatila da će joj ovaj posao postati full-time. "Kad sam isprva dobila posao, Salicrup mi je rekao da će izdavati X-Files strip s originalnim pričama tri mjeseca, a onda ćemo vidjeti dalje". To su ipak bili rani dani. "Kad se to odužilo na godinu, dvije, pa kad sam vidjela Britansku verziju i Španjolski reprint...

"Onda sam zapravo shvatila koliko je velik taj naslov. Nije to bilo toliko iznenađenje, s obzirom da je TV show imao uspjeha, ali je bilo lijepo vidjeti da su se obožavatelji priklonili i stripu." Je li ta reakcija značila i "previsoku planinu"?

"Pa, naslovnice su stvarno veliki zalogaj, pošto u zadnje vrijeme kasnim, ali su i uživancija." S obzirom da je većina slika foto-kolaž, Kim ipak nema problema s likovima. "Srela sam Chrisa Cartera dva puta zadnjih godina i rekao mi je da se mu jako sviđaju moje naslovnice, dakle smatram se prilično sretnom."

Kad smo je zapitali za metodu kojom kreira svoje kolaže pune teksture i renderirane prizore - svaki oko tri puta veći od veličine strip-naslovnice - Kim je objasnila da proces ima više s fizičkom pripremom nego kompleksnom kompjutorskom grafikom.

Kako izrađujem naslovnice - bez računala!?

X-Files strip naslovnice "Prvo pročitam scenarij i potcrtam stvari koje smatram zanimljivim. Zatim prolazim kroz fotke Muldera i Scully koje bih mogla upotrijebiti, pošto su oni glavni dio svake kompozicije. Uzme mi jedan dan da prođem kroz sav referentni materijal: odabir slika - onih koje sam ja fotkala, slike ptica, morskih životinja, ljudskih dijelova i specijalno prometnih nesreća..."

Odjednom me poklapaju vizije Vaughana, fotografa prometnih nesreća iz Ballardove novele Crash. Pitam je da li sam dobro čuo. "Sigurno", smije se. "Automobilske nesreće.
U jednoj fotografiji ženu je pregazio kamion i tragovi gume na njenom licu su mi vrlo lijepi. Onda uzmem te tragove i apstrahiram ih te ih upotrijebim u slici. Nakon sto skupim sav materijal, odnesem ga u kopirnicu i eksperimentiram s verzijama, npr. povećam ih 400%. Poslije dolazi skicirana naslovnica. Podrapam hrpu papira i upotrijebim fotokopije da bi napravila kompletni crtež. Nakon toga slikam preko njega da bih ga spojila i dala mu realističan izgled." Dakle, čak ni u ovoj fazi nema računala?

"Ni malo. Puno ljudi misli da upotrebljavam računalo, i da se to sve radi skeniranjem i sličnim forama. Ali ja ne znam ni kako se računalo pali!"

"Uz to, ljepše je biti u fizičkoj vezi s papirom - drapati ga, slikati preko njega, koristiti prave tekućine za hlađenje. Postoji nešto neosobno u računalima - možda se tako osjećam jer ne znam puno o njima - ali trenutno obožavam proces fizičkog obračuna s papirom." Da li (Kim) ima najdražu naslovnicu do sada? "Mislim za brojeve 7,10 i 11", kaže, hvatajući se u koštac s katalogom od preko 100 slika, "a i s naslovnicom za nadolazeći #22 sam jako zadoviljna."

Neki drugi projekti

Kim trenutno radi na novoj kolaboraciji s partnerima iz X-Filesa, Stefanom Petruchom i Charlesom Adlardom, koja nema veze s X-Files. "To je stvarno interesantan projekt koji se zove Bandyman. Bdijem zadnje tri noći pokušavajući završiti tri kolor naslovnice, a isto tako radim i na 22 stranice za #2. Upotrebljavam isti proces kao i za X-Files naslovnice, jedino su one 22 stranice crno-bijele." Ekspertno izbjegavajući komentare o sadržaju stripa, jedino nam je voljna izdati kolaboratora na broju 2. "Druga priča o Bandymanu je bazirana na Genesisu (Stvaranju), pa sam zapravo radila s Bogom na stvaranju Univerzuma. A zapravo ne znam da li Bog Postoji." Nije li upravo rekla da je radila s njime? "Pa, znam da postoji višnji duh, veći od svih nas, kojeg stvarno poštujem..." (umetak: Bandyman je do sada izašao (cijeli). To je otkačeni serijal od tri nastavka koji je izdao Caliber)

Još jedan strip-projekt na kojem ova umjjetnica radi je grafički album pod nazivom Dominion, "jako čudna i uzbudljiva priča koja se događa u sado-mazo klubovima New Yorka. Bazirana je na stvarnosti, ali u njoj ima i elemenata nestvarnog koji dižu interesantnost. Ja ću biti SM dominatrix - ona zla! - i trebalo bi biti strašno zabavno. To će biti potpuno oslikani album tvrdih korica, koji bi trebao biti dovršen do travnja."

U tom momentu prekinuti smo od strane zadnjeg "okasnika", žene koja tvrdi da je toliko zakasnila na potpisivanje zbog toga što su ona i njena porodica doživjeli prometnu nesreću na putu ovamo - u međuvremenu se otpustila iz bolnice u htjenju da nikako ne propusti šansu da upozna Kim. Kim, pak, izgleda više intrigirana nesrećom nego unesrećenom, ali ipak potpisuje nekoliko stripova.

U dodatku njezinog rada na X-Files, Bandymanu, Dominionu i naslovnicama za još jednu 20th Century Fox uspješnicu, Predator: Dark River, Kim ima još jedan dugoročni projekt o kojem želi razgovarati. "Između 1993. i 1995. putovala sam svijetom promovirajući slike za projekt zvan Comfort Women (žene za ugodu)", objašnjava. "Za vrijeme drugog svjetskog rata, Japanska Imperijalna vojska okupirala je jugoistočnu Aziju, i da bi podigli moral svojih vojnika, postavili su hrpu bordela na tom području."

"Mnogim ženama su lagali - mislile su da će zaraditi puno novaca kuhajući vojnicima - a zapravo su postale harem za vojnike. Vojnička prostitucija česta je kroz povijest, ali ono što smeta ovdje je količina brutalnosti. Ipak, do dan danas, Japanska vlada se odbija ispričati i kompenzirati preživjele, koji su u lošem stanju fizički i mentalno, i nemaju šanse naći posao." Grafički, Kim je upotrijebila isti proces koji nalazimao na X-Files, kreirajući multi-razinske kolaže od portreta preživjelih žena za uživanje, u nastojanju da prikaže probleme ovih žena ostatku svijeta. Pošto je upravo učestvovala na specijalnom događaju u Beijingu (Pekingu) s još deset umjetnica, Kim je željna pokazati radove u Velikoj Britaniji.

The Cure & Robert Smith

Ima li još nekih ambicija? "Imam nekih", kaže. "Obožavam (grupu) The Cure i voljela bih upoznati Roberta Smitha. Možda mu možete poslati primjerak magazina i reći mu kako mislim da je on super."

Možda. Napokon, ako g. Smith uživa u dobrim slikama i crtežu kao obožavatelji u redu danas, obožavanje može postati obostrano.

Proces izrade naslovnica (tips & tricks)

Detaljan proces rada
    1. Pregledavanje fotki i raznih slika u boji.
    2. Slaganje slika zajedno ispred svjetla da bi se vidjelo kako odgovaraju zajedno.
    3. Ljepljenje prve slike na papir premazan specijalnim "matte" oblogom za primanje samog prikaza.
    4. Pritiskanje kopije da bi slika (prikaz) ostala na matte pozadini.
    5. Daljnje detaljno ručno pritiskanje.
    6. Papir se odstranjuje mokrom spužvom, slika (otisak) ostaje.
    7. Igra sa ostalim mogućim efektima/elementima.
    8. Lampa me podsjeća na svemirski brod - savršena svjetlost za sliku.
    9. Odlučila sam da prebacim plave kopije ljudskih pluća - uvećane 800 puta.
    10. Akvarelom se Scully prebacuje na sliku.
    11. Oslikavanje crnih prostora.
    12. Upotreba crvene da bi se istakao Scullyin kaput.
    13. Oslikavanje neba iza Scully.
    14. Dotjerivanje svemirskog broda vrhovima prstiju.
    15. Dodatak bijelog selotejpa da bi se očistili rubovi.
    16. Zadnji korak je špricanje fixerom da bi se slika sačuvala od propadanja.



Va vrh [To the top]
HiES Logo Copyright © 1995-2000 Zvonimir Tošić.
All rights reserved. Hosted by cro.net