
ZANIMLJIVO
|
![[Pobijedi i osvoji nagradu!]](adds/ad-prize.gif)
|
|

|



"Razumijevanje mange", autora Scotta McClouda
Adaptacija: Zvonimir Tošić

Tajna mangine uspješnosti rezultat je tehnologije - tehnologije pripovijedanja.
Manga autori upotrebljavaju sijaset pripovijedačkih tehnika koje pojačavaju efekt same
fabule a gotovo sve te tehnike usredotočuju se na jedan cilj: da čitatelja "uvuku" u
strip.
|
|

Pojasnimo. Razmotrimo, recimo, prikaz kretanja: Kad sam započinjao karijeru u
američkom stripu, kretanje se na crtežu naznačavalo vrlo jednostavnim dodatnim
linijama/potezima.
|

Upotreba takvih linija može stvoriti dojmljiv učinak,
no njihova shematska priroda samo opisuje akciju - ona ne omogućuje
čitatelju da se osjeti aktivnim sudionikom stripa.
|
|

No kada se kamera (oko promatrača, prim.prev.) kreće zajedno s objektom, stvara se
sasvim drukčiji doživljaj: iako objekt može biti savršeno fokusiran, pozadina je
zamagljena i "isprugana", upravo zbog efekta kojeg stvaraju nevidljive silnice,
brzina kretanja. Tim se efektom manga crtači služe već desetljećima.
|

Rezultat je upravo nevjerojatan osjećaj kretanja koji psihološki djeluje na
čitatelje: oni više nisu puki promatrači već aktivno
sudjeluju u samoj strip akciji!
|
|

Osim toga, čak i samo pojednostavljenje prikaza ovog
efekta, recimo serijom paralelnih ravnih crta, nagovještava i dočarava
kretanje.
|
 
|